Skip to main content
Figurine of a person holding a dove on a platform suspended above a cross

Figures of Motherhood in Latin America and the US Southwest

The museum’s permanent collection features a broad range of artistic representations of mothers. Among them are Hispanic motherhood figures from Mexico and the U.S. Southwest, such as the Virgen de Guadalupe wood carvings (santos and retablos), other Catholic devotional imagery related to the Marian cult, and non-religious contemporary representations of mothers. Pieces in the collection also include Indigenous figures such as Helen Hardin’s Bountiful Mother and ceramic pieces by several generations of Cochiti Pueblo women artists. 

Visual representations of mothers and motherhood in the U.S. Southwest and Latin America give us a glimpse into how gender and racial power relations have played out throughout the regions’ shared history of Spanish colonization. Multiple iterations of the figure of Our Lady of Guadalupe/The Virgen de Guadalupe dominate the visual landscape, pointing to her lasting symbolic power and to her ever-evolving meaning. Her image initially served as a tool for the conversion of Indigenous groups to Catholicism during the colonial era, then fueled Mexico’s nationalism during the wars of independence in the early 19th century, and in the last five decades she has become an icon of Chicanx empowerment and protector of immigrants.

While it can be argued that some of these representations uphold and enforce traditional values (such as female purity and self-sacrifice), they also offer avenues to transgress and subvert racial, gender, sexual, and political norms.

Andreea Marinescu, PhD

Associate Professor of Latin American Cultural Studies, Spanish and Portuguese Department, Colorado College

2021

Representaciones de la madre en América Latina y el suroeste de los Estados Unidos

La colección permanente del museo cuenta con una amplia gama de representaciones artísticas de las madres. Entre ellas se encuentran piezas que reflejan la presencia cultural hispana en México y el suroeste de los Estados Unidos, como las tallas de madera de la Virgen de Guadalupe (santos y retablos), otras imágenes devocionales católicas relacionadas con el culto mariano y representaciones contemporáneas no religiosas de las madres. Las piezas de la colección también incluyen figuras indígenas como La madre generosa de Helen Hardin y cerámica de varias generaciones de mujeres artistas del Pueblo de Cochiti (Nuevo México).

Las representaciones visuales de las madres y de la maternidad en el Suroeste y en América Latina nos dan una perspectiva de cómo han evolucionado las dinámicas raciales y de género debido a la colonización española en las Américas. La figura de La Virgen de Guadalupe domina el paisaje visual a través de sus múltiples iteraciones, ilustrando su duradero poder simbólico y la continua transformación de su significado cultural. Mientras que su imagen inicialmente sirvió como una herramienta para la conversión de los grupos indígenas al catolicismo durante el periodo colonial y luego para fomentar el nacionalismo en México durante las guerras de independencia a principios del siglo XIX, en las últimas cinco décadas se ha convertido en un icono del empoderamiento chicanx y de protección de los inmigrantes.

Si bien se puede argumentar que algunas de estas representaciones reafirman valores tradicionales como la pureza femenina y el sacrificio, también ofrecen vías para transgredir y subvertir las normas raciales, de género, sexuales y políticas.

Andreea Marinescu, PhD

Profesora titular de estudios culturales latinoamericanos, Departamento de Español y Portugués, Colorado College

2021